Waar moet je aan denken bij het doen van administratie?

Gepubliceerd op: 28-11-2022

Iedereen die iets te maken heeft met een ondernemerschap is verplicht om de desbetreffende administratie bij te houden. Zo is het bijvoorbeeld van essentieel belang dat je het online archief up-to-date en overzichtelijk houdt. Hieronder lees je verschillende tips die jou helpen bij het doen van de administratie zoals vaste momenten plannen in je agenda.

Zorg voor vaste momenten in je agenda voor deadlines

Ten eerste is het enorm belangrijk dat je ervoor zorgt dat je als ondernemer vaste momenten in je agenda plant. Je hebt namelijk als ondernemer vaak een enorm drukke agenda. Daarbij houdt je je vast ook veel liever bezig met je onderneming zelf dan met de bijbehorende administratie. Wanneer je een onderneming start, zul je te maken krijgen met verschillende deadlines. Denk bijvoorbeeld aan de deadline voor het indienen van de aangiftes voor inkomstenbelasting of het overmaken van het loon van je werknemers. Wil je stress voorkomen? Dan is het belangrijk om elke week een uur in te plannen waarbij je je volledig focust op de administratieve taken.

Het online archief bouwen tot een digitaal duurzaam archief

Tijdens je ondernemerschap zul je te maken krijgen met enorm veel documenten en materialen. Om overzicht te krijgen in je papieren is het belangrijk om een online archief bij te houden. Hier kun je verschillende soorten documenten en materialen in kaart brengen. Zorg er daarbij wel voor dat het een duurzaam digitaal archief wordt. Maak dus verschillende mappen zodat er een overzichtelijke mappenstructuur ontstaat. Het archiveren van documenten is daarnaast ook een belangrijk. Bewaar de documenten die bijvoorbeeld wettelijk verplicht zijn en gooi de overige documenten ook zeker de rest weg. Hierdoor ontstaat overzicht met alleen de documenten die je daadwerkelijk nodig hebt.

Tijd besparen door automatiseren en het sorteren van post

Het is algemeen bekend dat het dikwijls uitvoeren van administratieve processen er uiteindelijk voor zal zorgen dat dit automatisch uitgevoerd zal worden. Zo kun je bijvoorbeeld een software aanschaffen waarin je alle verkoopfacturen kunt uploaden als ondernemer zijnde. Op het moment dat je dat doet staan de factures ook automatisch in je administratie. Zorg er dus voor dat je als ondernemer naar opties kijkt die voor jouw bedrijf voordelig en tijdbesparend zijn. Zorg er daarnaast voor dat je je post altijd sorteert. Gebruik verschillende mappen die gesorteerd zijn op volgorde, datum en leverancier bijvoorbeeld. Hierdoor houd je voor jezelf overzicht in alle factures. Klik hier voor meer informatie over administratieve taken.