Waarom relatiegeschenken van waarde zijn
De nut van het geven van relatiegeschenken kan soms een vraag zijn die bij ondernemingen opkomt. Er wordt vaak al genoeg uitgegeven aan PR en Marketing en dan is het niet duidelijk hoeveel relatiegeschenken nog kunnen betekenen. Het komt er eigenlijk allemaal op neer dat relatiegeschenken werken als een psychologisch mechanisme waardoor je je omzet kan verhogen. In dit blog zullen er verschillende redenen gegeven worden voor de waarde van relatiegeschenken. Geen inspiratie voor relatiegeschenken? Er worden ook een paar voorbeelden genoemd!
De herinnering
Een van de waarden die relatiegeschenken met zich meebrengen is dat het voor een blijvende herinnering zorgt. Dit komt doordat je iets tastbaars geeft. Dit geeft dan logischerwijs ook een heel andere boodschap dan wanneer je alleen een bedankmailtje of brief stuurt. Fysieke geschenken gaan vaak jarenlang mee. Zo zal jouw bedrijf dus ook langer in the picture blijven bij je relaties. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een bedrukte mok maar ook bedrukte pennen doen het goed! Dit zijn gebruiksvoorwerpen, welke vanzelfsprekend, gebruikt zullen worden, en niet in de vergetelheid verdwijnen. Het fijne van relatiegeschenken is daarbij dat je ze dus kan personaliseren. Drukwerk is hier een hele handige tool voor. Zo kun je eigenlijk overal wel jouw logo op laten bedrukken! Op bedrukken.nl vind je naast het bedrukken van pennen en mokken nog veel meer mogelijkheden!
Zowel leuk om te krijgen als om te geven
Het komt nauwelijks voor dat iemand niet blij is wanneer hij of zij een presentje krijgt. Mensen houden een positief gevoel over wanneer zij iets krijgen, omdat dit hen blijk van waardering geeft. Een relatiegeschenk kan dan ook vergeleken worden met een compliment, maar dan fysiek. Naast dat relaties het leuk vinden om iets te krijgen, is het natuurlijk ook leuk om iets te geven. Het zorgt dan ook bij de gever een positief gevoel. Vooral wanneer er een enthousiaste reactie uit voortkomt bij het geven natuurlijk!
Wederkerigheid
Het psychologische mechanisme waar we het eerder over hadden, heeft met wederkerigheid te maken. Dit is businesswise dan ook een van de voornaamste redenen voor het geven van relatiegeschenken. Wanneer jij namelijk iets weggeeft, is de kans groot dat relaties ook bereid zijn iets terug te doen (bijvoorbeeld iets bij jou willen afnemen). Daarnaast doe je jezelf eigenlijk te min als je het niet doet. Concurrenten kennen dit psychologische mechanisme namelijk ook en proberen op deze manier ook wat bereidheid te creëren bij hun relaties.